Rogier – Leefstijl apotheker en bewust bezig met zijn leefstijl.

Ik wilde graag inzicht krijgen in het effect van voeding op de glucose in mijn lichaam. Ik had me al enkele jaren verdiept in de wetenschap van gezonde voeding en leefstijl, dus veel theorie. Nu wilde ik zien of ik dit kon terugzien en ‘voor mezelf bewijzen’ wat voeding bij mij deed. Onder het mom van ‘meten is weten’ kon ik mijn glucosemetabolisme gedurende de dag volgen. Heel interessant bevindingen! Ik probeer zo veel mogelijk onbewerkt te eten en door mijn opgedane kennis ben ik minder bang geworden voor vet in mijn voeding. Daarnaast heb ik de tussendoortjes geschrapt wat metabool veel meer rust geeft.

Mijn top 3 inzichten:

  1. Brood zorgt voor een snelle verhoging van mijn glucose maar na ruim 1 uur weer voor een verlaging onder de oorspronkelijke waarde. Dit zorgde weer voor honger.
  2. Volledig onbewerkt eten zorgde voor stabiele waarden gedurende dag en nacht die tussen de 4,5 en 5,5 bleven.
  3. Ik heb ook één keer 36u gevast (2 nachten en 1 dag); dus niets eten maar alleen water, thee of koffie. Mijn glucosewaarden bleven zo stabiel dat voor mij dit de grootste eyeopener was. Ik zag terug in mijn grafiek hoe mijn lichaam voor zichzelf zorgde en glucose zelf vrijmaakte uit de lever wanneer mijn lichaam dat nodig had.

Ik heb gezien welk effect bepaalde voeding heeft op mijn glucosemetabolisme. Zetmeel in aardappels en chips zorgen bij mij voor een langdurige verhoging van mijn glucosewaarden. Dit nieuwe inzicht heeft ervoor gezorgd dat mijn porties hiervan kleiner zijn geworden maar ook steeds vaker weggelaten worden en vervangen door gezondere alternatieven. Daarnaast zag ik dat een goede nachtrust zorgde voor een stabiele waarden gedurende dag én nacht. Dit heeft me doen beseffen hoe belangrijk het is om elke avond dezelfde tijd naar bed te gaan en dezelfde tijd weer op (ook in het weekend).

Omdat ik nu heb gezien wat het effect van voeding en goede slaap is, kan ik bewuster keuzes maken om bepaalde zaken te laten staan of juist te doen. Ik voel me fitter en ik ben veel bewuster op signalen van mijn eigen lichaam nu ik ook weet wat er zich in mijn lichaam afspeelt nu ik deze inzichten gekregen heb door 14 dagen continue te meten.

Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.